Saturday 13 April 2013

Before after meme :O

So yeah, I was looking around on a old cd I have, with all the shit from the computer I had back in 2008... And well
i was a weeb
yeah
Anyway
I found an old story there and I though, hey, what if I do the before after meme? It's in norwegian though, so if you don't understand norwegian you can pretty much just leave now, because you wont understand, sorry ;-;

Norwegian now
Så, her er den gamle teksten, dette er det alle første avsnittet i historien, og dere får den med skrivefeil og alt...

Hidamari løp alt hun klarte, hun viste hun ikke måtte komme for sent.
Portalen hun hadde brukt til og komme seg til det mystiske stedet hun var på, stengte snart.
Hun kunne ikke bruke magi, og det var sjelden noen var der.
Hidamari var der, fordi hun var på oppdrag.
Men uheldig vis rotet hun seg bort fra de andre,.
Nesten alle i gruppen var der.
Mickel, Cady, Lynne, Laila, Tzatziki, Michelle, Taro, Sirin, ja til og med Sabrina var der.
De var der for og lete etter en skatt, den het Pandora skatten.
Legenden sa at en jente ved navn Pandora ofret livet for denne skatten, den var meget verdifull.

Og her er da den nye som jeg skrev, ikke perfekt, men hallo, jeg har nå blitt litt bedre:

Lyden av lette føtter mot bakken og blad og greiner som raslet høyt i det de ble dyttet til siden for å gi plass til jenta som løp i mellom. Hun hadde dårlig tid, hun kunne ikke komme for sent. Stedet hun, Hidamari, var på var ukjent og mystisk, det var sjelden noen andre var der, ingen som tilfeldigvis kunne plukke henne opp. Den magiske portalen som var brukt for å komme dit, stengte snart. Hun visste det, derfor hadde hun et travelt, derfor løp hun. Faen, om hun bare kunne litt mer magi, noe brukbart, som og åpne portaler. Også om hun for en gangs skyld klarte og holde seg med de andre, men hun lærte aldri, og det visste hun. Hidamari var ankommet øya sammen med ni andre elever fra sin skole, og de hadde delt seg i to grupper. Denne plassen, det var Pandora-øya, og de lette etter Pandoraskatten, et heller farlig oppdrag, med tanke på at øya var så godt som nesten helt ukjent. Og så klart hadde en så mystisk og verdifull skatt en del forskjellige myter på seg, den mest vanlige at en jente med navn Pandora, derfor navnet på både øya og skatten, hadde ofret livet sitt for å beskytte den. Den var som sagt, veldig verdifull.


Hah, det var alt jeg skulel slenge på dere denne gang, men jeg holder på med et nytt innlegg allerede -har fart på ræva-

6 comments:

  1. Hihihi, festlig! Jeg liker bedre måten den er skrevet på nå, men må jeg få være så uanstendig til å poengtere et par småfeil - Nå har du ikke bedt om det, men her kommer jeg med bittelitt kritikk likevel! Høh høh

    Det står "mott bakken" - bare en typo, antar jeg. Men du bommer på å/og-regelen ofte, og skriver "viste" i stedet for "visste".

    Jeg føler at noen setninger virker unødig lange, eller har for mange kommapauser som sinker flyten i teksten. F.eks.
    "Den magiske portalen som var brukt for å komme dit, stengte snart, hun viste det, derfor hadde hun et travelt, derfor løp hun."

    Jeg ville kanskje delt opp denne setningen i to, og droppet to "derfor"er i samme setning;

    "Den magiske portalen som var brukt for å komme dit, stengte snart. Hun visste det, og løp derfor som faen for å rekke den i tide."

    (Nå begynner jo neste setning med faen - men det ser vi bort fra i dette eksempelet.)

    Jeg finner også orddeling. Navn som "Pandora-øya" er litt vanskelig å sette sammen, med mindre det snakkes om som "Pandoras øy". Den vet jeg ikke helt hva du kan gjøre med, men "Pandoraskatten" Er definitivt i ett ord.

    Ring-a-ding! Gøy å se likevel!

    ReplyDelete
    Replies
    1. jeg er typoenes mester >-> -la oss fikse det-

      Det med lange settninger har jeg fått mange klager på fra læreren min, huhu, jeg prøver og ikke få de så lange -strebe-. Men jeg må si at måten jeg leser det på i hodet mitt så er det ikke så galt med dobbel "derfor". Men jeg tror jeg må putte en kursiv på eller noe får å få trykk på ordet..?

      Her ordeler jeg som en pro... -la meg fiske det også-

      Delete
    2. Stå på, jente!
      Hmm, neei. Jeg er fremdeles uenig om dobbel derfor. Selv med ekstra trykk lyder det tyktflytende og sinker lesehastigheten. Og forståelsen av teksten, for den del... Men hvis du insisterer på dobbel "Derfor", er jeg enig i kursiv utheving.

      Får du napp?

      Delete
    3. Fikk en fin liten kommafeil og noen alot'er på kroken ;)

      Delete
  2. Aw, så gøy ;u; Du er flink å skrive!

    ReplyDelete